Zimní pláště na kolo, dává to smysl?

30.12.2023 Kategorie: Ostatní

Asi není velkým tajemstvím, že kolo je můj největší koníček. Když jsem před mnoha lety pomalu přecházel z vytrvalostního běhání právě na cyklistiku, řešil jsem stejný problém jako všichni ostatní cyklisti. Jak svůj oblíbený sport provozovat v zimě? Nemyslím tím mrazy. I když je pravda, že většina lidí v zimě nesportuje právě kvůli nízkým teplotám. To ale není můj případ. Zimu mám rád, a to především právě ty nízké teploty. Můj nejoblíbenější měsíc je únor se svými typickými suchými mrazy sahajícími hodně pod -5°C.

Jako skutečný problém zimní cyklistiky vidím sníh a led. A teď začíná ta pravá sranda. Protože obzvlášť naše zima umí být hodně vynalézavá. Třeba sníh může být hluboký, mělký, suchý, mokrý, čerstvý, uježděný nebo namrzlý. A po každém z nich se dá či nedá jezdit úplně jinak. To jsou přesně ty věci, které si musíte vyzkoušet. Jak se říká, zkušenost se nedá předat. Všechny ty povrchy jsem vyzkoušel v sedle svého kola. A to jsem se ještě nezmínil o tom naprosto nejlepším povrchu ze všech. Led je to nejhorší, co můžete potkat, pokud nemáte odpovídající vybavení. Pak zjistíte, že je vlastně lepší jezdit po čistém ledu, postrachu všech motoristů než po jakémkoli sněhu.

Za těch sedm let, co jezdím na kole, jsem toho zkusil opravdu hodně. Je smutné, že i lidé, kteří se označují za odborníky na cyklistiku vám dokážou tvrdit, že zimní pláště jsou zbytečnost. Také jsem byl pod jejich vlivem a myslel si, že těch několik tisíc za speciální pláště nedává smysl. Rychle jsem ale změnil názor, když jsem potkal několik opravdu pěkných ledovek a množství pádů na jeden kilometr bylo větší než malé.

A teď tedy to podstatné, jaké vybavení vlastně používám. Mám dvě kola, 29‘‘ XC MTB a silničku odladěnou na jarní klasiky. Jediné kolo, které mi občas chybí je tedy fatbike. Ano, až potkáte opravdu hluboký sníh, nebo i méně hluboký ale pěkně auty rozježděný budete si ho přát.

Na horském kole používám zimní pláště s hřeby od firmy Schwalbe. Konkrétně se jedná o model Ice Spiker Pro s šířkou 2.1‘‘. Rovnou přikročím k jeho silným stránkám. Naprosto ideálním povrchem pro něj je namrzlá silnice se slabou vrstvou čerstvého sněhu. Výborně se s ním jezdí ale i po čistém ledu. Mám vybranou jednu trasu, která je za určitých podmínek naprostou pastvou pro tyto pláště. Když tam napadne sníh, který pak chodci jemně ušlapou a on zmrzne na led, je to opravdu paráda. Slabými stránkami Ice Spikerů je však sníh. Jakmile je ho více než pět centimetrů, a ještě k tomu ho auta šikovně rozjezdí, budete mít za jízdy v očích strach… Přesně v takový okamžik se budete modlit za fatbika.

Pláště, které používám na silničním kole mají stejné nevýhody jako Ice Spikery pro MTB. Na sníh to prostě není. Konkrétně jde o pláště s hřeby od stejné firmy s označením Marathon Winter Plus s šířkou 35 mm. Tyto pláště mě ale velmi příjemně překvapily. Na namrzlé silnici jedou naprosto perfektně. Vlastně je mám radši než ty, co používám na horalovi.

Na závěr pár obecných poznatků. Ty hřeby jsou ze slinutého karbidu, který je vložený do hliníkového pouzdra. Vydrží opravdu hodně. Takže se nemusíte bát s nimi jezdit i po suché silnici. Akorát to je docela hlučné a pohledům kolemjdoucích se asi nevyhnete. Další podstatnou věcí jsou tlaky. Osobně v zimě vždy používám duše a pláště hustím na spodní hranici tlaku, který je výrobcem doporučen. To v praxi znamená pro horala asi dva bary a pro silničku nejvýš tři. Pak tyto pláště plní svoji funkci dokonale.

Rád bych zdůraznil věc, kterou si někteří lidé neuvědomují. Na ledu drží opravdu jen hřeby, tam vám žádná guma nepomůže. Takže abych si odpověděl na otázku v nadpisu článku. Ano, zimní pláště na kolo dávají smysl. Pokud totiž máte zimu rádi a jste zvyklí jezdit na kole každý den, bez zimáků se neobejdete. Přeji vám abyste v zimním ježdění na kole našli stejnou zálibu jako já. Třeba se spolu někdy potkáme na namrzlé cestě. Cyklistice zdar…