Jak vyrobit brzdové trubky pro auto

27.9.2024 Kategorie: Řemeslo

Při údržbě brzdového systému na starším voze můžeme paradoxně narazit na největší problém u holendrů brzdového vedení. Jednoduše nebudeme schopni spoje povolit, aniž bychom u toho něco poškodili. Následně nám nezbývá nic jiného než vyrobit trubky nové. Pojďme si to trochu rozebrat od začátku až do konce.

V okamžiku, kdy zjistíme, že holendr brzdové trubky nepovolíme klíčem, musí nastoupit jiný postup. Trubku u holendru normálně odsekneme. V případě měděné trubky to jde velmi snadno. U brzdového válečku, pokud ho chceme vyměnit, jsme tím skončily. Bavíme-li se o zadních brzdách, je pro nás v tuto chvíli důležité povolit holendr vstupující do brzdové hadičky. Doporučuji povolením pojistky vysunout hadičku z uložení. Pro pevné uchycení matice hadičky je nejlepší použít samosvorné kleště. Předpokládám, že samotný šestihran holendru je omačkaný. Nemá proto smysl snažit se o povolení klíčem. Je dobré vystříkat závit holendru nějakým sprejem na uvolňování závitů. Na trhu je jich mnoho, můžete si tedy vybrat dle libosti.

Necháme chvíli působit chemii a následně použijeme povolovač stržených matic. Jedná se o jednoduchý nástavec s kónickými zuby. Ty se jednoduše zakusují do matice tím více, čím více povolujeme. Nástavce mají vnitřní čtyřhran od velikosti 3/8‘‘ do 1/2‘‘, záleží na konkrétním výrobci a velikosti nástavce. Tímto postupem bychom měli holendr nakonec udolat. Pokud budeme opravdu neúspěšní, musíme postupovat dále po vedení, dokud nějaký spoj nepovolíme. Následně nahradíme odpovídající část vedení novými kusy. Máme také možnost nahradit jen část trubky, vedoucí pod autem.

V takovém případě odřízneme přímo na autě část trubky pomocí trubkořezu. Následně na tento kus normálně nasadíme holendr a uděláme na konci pertl. Pokračujeme výrobou nového kusu trubky, opět s holendry na konci. Starý a nový kus následně spojíme pomocí spojky brzdových trubek. Takovým způsobem se můžeme vyhnout výrobě brzdového vedení v celé délce.

Budeme tedy předpokládat, že se nám nějakým způsobem povedlo odstranit staré trubky a připravit spoje na montáž nové. V tuto chvíli vrátíme matici brzdové hadice do svého uložení. Při demontáži původní trubky je lepší zachovat její tvar. Bude nám sloužit jako mustr při výrobě nové. Potřebné nářadí a materiál rozepíšu v následujících odstavcích.

Pro vytvoření pertlu na konci trubky použijeme pertlovací sadu. Vybíráme ji dle vnitřního průměru a materiálu své brzdové trubky. V mém případě se jedná o měděnou trubku s vnitřním průměrem 4.75 mm. Součástí sady je matrice s vroubkovanými otvory a kuželovým zahloubením. Jako další zde máme tvarovací segmenty na různé průměry trubek. Posledním nutným nástrojem v sadě je ruční kuželový lis s T-rukojetí.

Některé sady obsahují i řezačku trubek, případně si ji můžeme koupit samostatně. Jedná se o jednoduchý nástroj, který nám dokáže trubku čistě rozdělit. Pro své potřeby jsem zakoupil pertlovací sadu, která řezačku již obsahuje.

Posledním opravdu nutným nástrojem je ruční ohýbačka trubek. Můžeme sice trubku ohýbat jen rukou, ale výsledek za moc stát nebude. Tento postup je dobré použít pouze na krátkých úsecích, kde ohýbačku prostě nenasadíme. Můžeme si pořídit buď ohýbací kleště, které nám celý postup usnadní díky použití páky. Případně se dají sehnat jen jednoduché ohýbačky, které fungují jako matrice pro vytvarování rádiusu. Sám jsem si pořídil ohýbací kleště.

Potřebný materiál závisí na vašem konkrétním vozidle. Obecně ale budeme potřebovat brzdovou trubku a holendry. Jako nejlevnější řešení doporučuji koupit brzdovou trubku v návinu v průměru potřebném pro vaše vozidlo. Existuje samozřejmě mnoho alternativ. Jsou i firmy, které se zabývají výrobou trubek přímo na konkrétní vozidla. U holendru nejvíce záleží na velikosti a typu závitu. Zde opět vybírejte dle parametrů svého auta. Teď, když už víme, co budeme potřebovat, můžeme se pustit do práce.

Rukou si narovnáme dostatečně dlouhý kus trubky a přiložíme si k ní starou trubku. Dle ní začneme novou trubku ohýbačkou tvarovat. Doporučuji si na začátku nechat delší kus, který se následně zakrátí. Počítejte s nasazeným holendrem a určitá část je potřeba i na vylisování pertlu. Někdy potřebujeme ohnout krátký kus trubky. Pak nám nezbývá než provést ohyb rukou, případně použít kleště určené na ohýbání takto krátkých částí pod ostrým úhlem.

Dejme tomu, že máme naohýbáno. Na druhém konci trubky si opět připočítáme kus nutný pro nasunutí holendru a vytvoření pertlu. Následně odpovídající část odřízneme trubkořezem. Postup je jednoduchý. Nasadíme nástroj na trubku, aby se hrana řezacího kolečka dotýkala bodu, kde chceme trubku nadělit. Poté lehce dotáhneme šroub, aby se kolečko mírně zařízlo do stěny trubky. Po několikerém otočení šroub opět o několik závitů přitáhneme a postup opakujeme, dokud trubku nerozdělíme.

Posledním krokem je tvorba pertlu. Nasadíme si tedy holendr na trubku. Matrici pro uložení trubky upneme do svěráku, pomocí nosu, který je na ní pro tento účel. Trubku vsuneme zespoda do otvoru s označením vnitřního průměru naší trubky. V mém případě tedy 4.75 mm. Hloubku vsunutí nám určí tvarovací segment, opět určený pro naši trubku. Pokud segment položíme na matrici, měla by jeho horní plocha, nikoli nos, být v jedné rovině s rovinou čela trubky. Dále postupujeme nasazením ručního lisu a mírným zatlačením kuželu dovnitř trubky. Tím si vytvoříme kuželový náběh pro vsunutí samotného tvarovacího segmentu. Na segment následně působíme pomocí lisu silou tak dlouho, dokud jej nezatlačíme nadoraz k matrici. Pokud jsme si dobře nastavili výšku trubky, máme v tuto chvíli pertl hotový. Segment tedy pomocí šroubováku opatrně vysuneme z trubky a vyndáme ji z matrice. Stejný postup opakujeme na druhém konci. Tím máme opravdu hotovo a můžeme trubku namontovat na auto.

Téměř nikdy se nám nepovede trubku naohýbat úplně přesně, tak aby sedla na první pokus. Musíme tedy ohyby na místě rukou lehce doladit. Po napasování dotáhneme holendry klíčem určeným přímo na brzdové trubky. Dotahujeme lehce, abychom sedlo nezdeformovali a zároveň aby spoj netekl. To si ověříme při odvzdušňování celého systému. To je další následující krok po opravě brzdového vedení. O tom se rozepíšu zase někdy příště.

Přeji mnoho úspěchů při opravě brzdového vedení na vašem vozidle. Ať se daří…

Diskuze