Výměna řetězu na kole

3.9.2024 Kategorie: Řemeslo

Jednou z nejzatěžovanějších komponent na jízdním kole je řetěz. I přesto jeho opotřebení lidé často podceňují. To vede k ničení dalších komponent v hnacím ústrojí. Takže nakonec je potřeba kromě řetězu vyměnit ještě kazetu a převodníky. Ale to nejhorší je samozřejmě riziko úrazu. Protože vytáhlý řetěz může prasknout nebo přeskočit na kazetě či převodníku. Tady už končí veškerá legrace. Pokud se vám něco takového stane v nevhodné situaci, může to opravdu špatně dopadnout.

Přitom péče o řetěz je velmi jednoduchá a dá se shrnout do 3M, tedy mýt, mazat a měřit. Ano je to tak, kolo se opravdu má mýt. Zde to není nadsázka, neboť i s takovou otázkou jsem se setkal. Dokonce byste měli kolo umýt po každé jízdě, to nedělám ani já. Pravidelnou základní údržbu obou svých kol provádím jednou týdně. Pohonné ústrojí odmastím pomocí čističe Cyklostar a na zbytek stačí lehké omytí pomocí mýdlové vody nebo čističem Nerta. K vydrhnutí řetězu dobře poslouží k tomu určený kartáč. Dále jsem si oblíbil myčku na řetěz, která je v kombinaci s dalším mytím velmi účinná. Dostane se totiž do prostoru uvnitř článku. Jednoduše ji naplním směsí Cyklostaru a vody, nasadím na řetěz a párkrát protočím kliky opačným směrem. Na samotný rám stačí jen hadr. Poučku o striktním zákazu tlakové vody beru spíše s nadsázkou. Rozhodně nesmíte stříkat do nábojů, mohlo by opravdu dojít k výplachu maziva. Ale rámu proud vody neuškodí. Očistu tedy zakončíme lehkým oplachem vodou a necháme zaschnout.

Následuje samotné mazání. Zde opravdu platí, že méně je více. Je důležité mazat jen ty části, které se skutečně pohybují a potřebují to. Případně se mažou části jako třeba těsnění teleskopické vidlice. Zde jde ale spíše o konzervaci než mazání jako takové. Na kole vlastně používám jen dva typy maziv, a to speciální mazivo přímo na řetěz nejlépe v kapátku a pak silikonový olej. Komponenty jako pružiny přehazovačky, nášlapných pedálů nebo právě stírací kroužky teleskopické vidlice nebo sedlovky mažu silikonovým olejem. U horského kola mažu řetěz těžším mazivem určeným do horších podmínek. Na silniční kolo stačí lehčí keramické. Je důležité kapat olej opravdu pouze do válečků řetězu a přebytek maziva otřít. To platí i pro ostatní části kola. Zbylé mazivo na sebe totiž lepí prach a jiné nečistoty a tato směs pak působí jako brusná pasta. Takže přehnaným mazáním, které provádíme v dobré víře svému kolu vlastně ubližujeme.

A konečně se dostáváme k samotné výměně řetězu. Nejprve je ale potřeba si ujasnit proč ji vlastně provádíme. Všechny řetězy pro jízdní kola mají přesně definovaný rozměr mezi články. Ten mezi plochami válečků jedenácti článků, nikoli středy činí 132 mm. S touto roztečí mezi zuby počítá i kazeta a převodníky. Řetěz se používáním vytáhne, to znamená, že se zvětší jeho rozteč. Proto se řetěz mezi zuby kazety nevejde, a to způsobí jejich opotřebení. V takovém stadiu se musí vyměnit kromě řetězu i kazeta a případně převodníky. Daleko horší ale jsou rizika s tím spojená. Řetěz totiž může na kazetě začít „střílet“, tedy přeskočit na zubech. Případně se může přetrhnout a samozřejmě je zhoršený i chod řazení. Abychom se těmto následkům vyhnuli, je důležitá prevence. Část jsem již popsal výše, tedy mýt a mazat. Třetím bodem je měření. Zkrátka musíme pravidelně kontrolovat rozteč mezi články řetězu. Pakliže překročí tolerance, je čas na výměnu. Pokud tento okamžik podchytíme včas a budeme takto měnit řetěz pravidelně, může nám kazeta i převodníky vydržet opravdu dlouho.

Samotné měření můžeme provést dvěma nástroji. Prvním a nejdostupnějším je posuvné měřidlo neboli „šupléra“. Jak jsem psal výše předepsaný rozměr mezi plochami válečků jedenácti článků je 132 mm. Tuto rozteč byste měli naměřit na novém řetězu. Pokud dostanete údaj 132,6 mm, je čas na výměnu. Naměříte-li 133 mm, budete měnit nejen řetěz ale i zbytek pohonného ústrojí. Měření posuvkou má ale nevýhodu ve snadné chybovosti. Velmi jednoduše ji totiž můžeme založit do řetězu šikmo nebo se pacičkami dotkneme prostoru vedle článku. Tím dostaneme samozřejmě nevalidní údaj. Při tomto způsobu je tedy potřeba být pečlivý a měření provést několikrát na více částech řetězu.

Druhým způsobem, který sám používám je měření pomocí měrky opotřebení řetězu. Existuje mnoho typů. Princip je ale pořád stejný, tedy ukázat procentuální opotřebení řetězu. Měrka se tedy na jedné straně opře do válečku v článku a na druhé straně je buď jeden nebo několik zubů. Podle hloubky zanoření nebo pořadí zubu, na němž se měrka zastavila vidíme samotné vytažení řetězu. Osobně používám pětistupňovou měrku od výrobce Kovys. U nového řetězu se nám měrka zastaví na prvním zubu. Lehce jetý skončí na druhém. Pokud se zastaví na třetím zubu, měli bychom měnit řetěz. U čtvrtého už hrozí nutnost výměny kazety a převodníku a u pátého je to téměř jisté. Použití měrky je rychlé a nehrozí zde možnost chyby. Proto každému majiteli jízdního kola doporučuji jednu vlastnit.

Dospěli jsme tedy k závěru nutnosti řetěz vyměnit. Potřebujeme k tomu samozřejmě nový řetěz. Vhodný typ pro naše kolo si nejlépe dohledáme v technické dokumentaci od výrobce. K samotné montáži budeme asi v každém případě potřebovat nýtovačku na řetěz. Dále každému doporučuji spojovat řetěz rychlospojkou a v tom případě je lepší mít i kleště na rychlospojky. Jak nýtovačku tak kleště mám již několik let od výrobce BBB a plně mi vyhovují. Rychlospojku není nutné používat. Řetěz se může spojit slisováním čepem právě pomocí nýtovačky. Osobně jsem tento způsob ale nikdy nepoužil. Přijde mi daleko rychlejší a praktičtější použít rychlospojku. Například v případě nějakého servisního zásahu je možné řetěz snadno rozpojit. Je sice pravda, že Shimano u svých rychlospojek uvádí, že jsou jen na jedno použití. Mám ale zkušenost, že tři rozpojení bezpečně vydrží. Více bych to ale nepokoušel. Rychlospojka se dá rozpojit i pomocí kombinovaných kleští a spojit pouze tlakem do klik. Raději ale používám specializované kleště, opravdu se to lépe dělá.

Základ jsme si tedy vysvětlili. Nyní je nutné demontovat původní řetěz. Dle způsobu montáže buď rozpojíme rychlospojku nebo rozlisujeme článek. Důležitým bodem je určení správné délky nového řetězu. Pokud víme, že původní řetěz má správnou délku, odměříme si ji od něj. Zde nemyslím délku jako takovou, ale počet článků. Původní řetěz je totiž vytáhlý, a proto se jeho délkou neřiďte. Osobně si vždy postupně přiložím článek nového řetězu k článku starého, abych získal přesný počet článků. Následně si nový řetěz zakrátím pomocí nýtovačky. Proto jsem se výše zmínil, že ji budete potřebovat v každém případě.

Přichází na řadu montáž nového řetězu na kolo. V tuto chvíli si zkontrolujte jeho směrovost. Na některých řetězech jsou vyznačené šipky, které definují, jakým směrem se řetěz smí otáčet. Totéž platí o rychlospojkách. U některých typů řetězů je směrovost definována viditelností nápisu na článcích. To znamená, že ho musíme namontovat tak, abychom viděli nápis. Následně ho dle vámi zvoleného způsobu spojíme, buď rychlospojkou nebo čepem.

Velmi důležitým detailem je omytí a namazání nového řetězu. Možná si někdo řekne, proč by měl mýt a mazat nový řetěz. Jde o to, že řetězy jsou nakonzervované mazivem po celém povrchu. To je přesně, to, co nepotřebujeme, protože se na něj budou lepit nečistoty. Proto provádím výměnu řetězu vždy společně s umytím kola. Jednoduše ho očistím pomocí odmašťovače přímo na kole a následně namažu speciálním mazivem, jak jsem psal výše. Tento postup se mi léty osvědčil jako nejpoužitelnější.

Tím máme výměnu u konce. Sami vidíte, že to není nic složitého. Pokud budete provádět alespoň základní prevenci, můžete se dostat na opravdu dlouhou životnost jak kazety, tak převodníků. Samotnou výměnu zvládne každý, trochu šikovnější člověk. Pokud jezdíte na kole pravidelně, určitě se na řetěz zaměřte, ušetříte si mnoho starostí. Přeji vám mnoho úspěchů při údržbě kola, ať se daří.