Objednávkový systém Ještěrka

26.8.2024 Kategorie: Technologie

Po delší době jsem opět dokončil nějaký softwarový projekt. Jedná se o objednávkový systém, který jsem pojmenoval Ještěrka. Samozřejmě se jedná o narážku na nejdůležitější stroj v každém skladu a tím je právě vysokozdvižný vozík, přezdívaný ještěrka. Svým vzděláním i profesními zkušenostmi mám nejblíže ke strojírenské výrobě. Mnoho let jsem pracoval jako zámečník a svářeč. Vyzkoušel jsem si práci na CNC strojích, chvíli jsem dělal autoklempíře a tak podobně. Zhruba pře dvěma lety jsem se, ale shodou okolností dostal do logistiky a poslední rok dokonce na vedoucí pozici. I když jsem tomu ze začátku nevěřil tak mi to skutečně něco dalo. Například jsem pochopil, jak důležitá ta logistika vlastně je a jak moc záleží na funkčnosti systému, který ji řídí.

No, a právě Ještěrka je můj malý příspěvek do systémů v logistice. Ne každá firma má finanční prostředky a lidské zdroje na implementaci různých profesionálních systémů. To však nemusí být ani zdaleka na škodu. Protože tomuto účelu může velmi dobře posloužit i jednoduché webové rozhraní přistupující k databázi objednávek.

Představte si situaci v nějaké střední firmě, která se zabývá třeba zakázkovou montáží kol. Taková společnost se skládá z několika středisek. Máme zde konstrukční a technologické oddělení, personální oddělení, materiálovou dispozici, nákup, vedení společnosti, účtárnu, kontrolu kvality a mnohem více. Nás v tuto chvíli ale zajímají hlavně dvě oddělení a těmi jsou samotná montáž a centrální sklad, tedy logistika. V menších firmách je často vidět, že centrální sklad nemají a materiál se skladuje přímo ve výrobě nebo montáži. To má však více nevýhod než výhod. Například prostor, lidské zdroje, čas a pak samozřejmě pořádek a systém ve stavu materiálu. Proto je centrální sklad ve větších firmách v podstatě nutnost. Sklad dodá do výroby pouze to, co je tam momentálně potřeba a o stav a pořádek se starají profesionální skladníci.

Tím jsme si trochu objasnili celý systém. Teď si to projdeme krok po kroku. Dejme tomu, že si zákazník v nějakém webovém editoru nakonfiguruje kolo. Zaměstnanec z oddělení pro styk se zákazníkem vytvoří objednávku a předá ji na plánování výroby. Plánovač rozvrhne datum výroby a po spolupráci s materiálovou dispozicí dojde k objednání potřebného materiálu. Ten včas dorazí do centrálního skladu, kde se uloží, aby se mohl vyskladnit na danou zakázku. A konečně se dostáváme k našemu problému. Montáž tedy ví, dle plánu výroby, kdy má kterou zakázku vyrábět. Tuto informaci potřebuje nějakým způsobem předat do centrálního skladu, aby mu zakázku včas vychystal.

Napadne nás mnoho způsobů, jak takovou informaci předat nějakému vedoucímu pracovníkovi v centrálním skladu, aby se zakázka začala vyskladňovat. Můžeme použít e-mail, WhatsApp, SMS zprávu nebo dokonce osobní kontakt a zakázku prostě nadiktovat. Všechny tyto způsoby však mají spoustu nevýhod. Informace se může ztratit, může se na ni zapomenout anebo se může stát, že se vyskladnění objedná vícekrát. A přesně proto je tu moje Ještěrka. Jejím úkolem je zaznamenávat do databáze objednané zakázky a k tomu další potřebné informace. Takže dále existuje i tabulka uživatelů, aby bylo vše plně transparentní. Každý uživatel má svoji jasně definovanou roli, která mu umožní provádět v systému jen některé úkony. Kromě čísla zakázky se tedy dále ukládá i datum a čas na kdy má být vyskladněna, její typ (horské kolo, silniční kolo atd.), uživatel, který ji zadal a uživatel, který ji vyskladnil, případně zrušil požadavek na její vyskladnění. Dále jsou o každé akci informovány odpovědné osoby emailem. Takže při zadání požadavku na vyskladnění, přijde email vedoucímu ze skladu a naopak, při vyskladnění zakázky, přijde zpráva vedoucímu na montáži. Díky těmto vlastnostem je systém objednávání a vyskladňování zakázek velmi přehledný, a hlavně je vše plně dohledatelné.

Jako hlavní jazyk pro backend jsem použil PHP. Osobně sice radši větší projekty programuji v C# ale PHP má obrovskou výhodu právě ve své jednoduchosti. Například najít hosting pro web napsaný na PHP je na rozdíl od C# velmi snadné a levné. Na frontendu je zajímavý asi hlavně jazyk SCSS. Ten používám u všech projektů, protože díky němu je stylování opravdu snadné.

Tímto článkem jsem krátce shrnul, co Ještěrka je, k čemu slouží a jak vznikla. V dalších článcích a videích bych se rád zmínil o dalších technických podrobnostech. Při práci na projektu jsem narazil na spoustu zajímavých problémů a objevil při tom i zajímavá řešení. Rozvoj celého systému ale rozhodně nekončí. Už teď vím o věcech, které by se daly vylepšit.

Jak web vypadá můžete vidět na mé testovací doméně Ještěrka (vlk-samotar.cz). Z bezpečnostních důvodů ale nebudu uveřejňovat přihlašovací údaje. Počkejte si proto na další články, kdy uvidíte ukázky systému a vysvětlení zdrojového kódu. Samotný zdrojový kód najdete téměř kompletní na mém GitHub účtu lonelyWolf-developer/OrderingSystem (github.com).

To je pro dnešek vše. Doufám, že vás Ještěrka zaujala a pokud pracujete v logistice nebo výrobě, může se vám celý tento systém opravdu hodit…